Manfield met ferme tred richting duurzaamheid

31/12/2013 15:4030 reactiesViews: 6

duurzaamheidsboom-macintoshDe lederindustrie is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld door het gebruik van de vele chemicaliën die gevaarlijk is voor de gezondheid van werknemers en het milieu. Daarnaast worden schoenen veelal geproduceerd in risicogebieden als Bangladesh en Indonesië, waar arbeiders niet kunnen rekenen op loon naar arbeid en – vaak ook kinderen – onder slechte omstandigheden werkzaam zijn. Het wordt hoog tijd dat alle schoen- en kledingfabrikanten realiseren dat consumenten verantwoorde producten willen en dat openheid over beleid en werkwijze noodzakelijk is. Ook met het oog op de populariteit van je brand.

Rank a Brand

Rank a Brand scoort bedrijven, waaronder schoenfabrikanten, op verschillende duurzaamheidspunten zoals eerlijke lonen, kinderarbeid, het gebruik van milieuvriendelijke materialen, het milieuvriendelijk looien van leer, het uitbannen van giftige stoffen en het beperken van CO2-emissies en hangt ze vervolgens een label om, oplopend van E (negatief koopadvies) naar A (duurzaam topmerk). Wereldwijd zien we dat merken als Timberland, Veja en Ethletic steeds grotere stappen richting een duurzame schoenindustrie zetten met hun B-label. Zij verfijnen hun productieprocessen steeds verder en laten zien dat werken met gifvrij gelooid leer, biologisch katoen, natuurlijk of gerecycled rubber prima haalbaar is.

Timberland-duurzaamheids-grafiek

Macintosh Retail Group

Onder Macintosh Retail Group vallen schoenenmerken als Manfield, Invito, Dolcis en Scapino. Inmiddels heeft Manfield het D-label mogen ontvangen vanwege het gebruik van groene stroom en verbeteringen in het beleid omtrent arbeidsomstandigheden. Met uiteraard uitzicht op het C-, B- en, bovenaan de ladder, ten slotte het A-label. Het feit dat deze duurzame bewustwording in de bedrijfsprocessen wordt verwerkt, is een belangrijkste eerste stap. Veel bedrijven geven nog geen inzichtelijkheid of openheid over hun beleid en krijgen het E-label opgeplakt. Jammer, want het meegroeien met de wensen van de consument leidt uiteindelijk ook tot een beter imago van je merk.

Voetafdruk Manfield

voetafdrukAchter de schermen werkt Manfield hard aan een duurzaamheidsprogramma om openheid over de hele schoenenproductie te geven en deze milieuvriendelijker te maken. Dat C-label is dus slechts een kwestie van tijd, zodat ook de herencollectie van Manfield als duurzaam kan worden bestempeld. Het signaal van binnenuit is bemoedigend en de neuzen staan richting een groene en duurzame toekomst.

Tags:

Laat een reactie achter